Site Loader

Jedni są rannymi ptaszkami i chętnie swoje treningi planują w godzinach porannych, inni wolą ćwiczyć wieczorem, gdyż wtedy czują się w pełni sił. Warto jednak wiedzieć, że pora dnia ma duże znaczenie dla efektów naszego treningu, dlatego dziś odpowiemy, jakie są różnice między ćwiczeniem rano i wieczorem.

Kiedy ćwiczyć?

Na początek warto podkreślić, że efekty treningu zależą przede wszystkim od ich regularności, a ćwiczyć możemy o każdej porze dnia, w zależności od naszych możliwości. Aspekt ten w przypadku większości z nas zdeterminowany jest trybem naszego życia, godzinami pracy oraz porą aktywności po przebudzeniu.

Trening rano

Badania wykazały, że osoby ćwiczące rano osiągają lepsze efekty w zakresie spalania tkanki tłuszczowej. Dzieje się tak dlatego, że w nocy organizm wyczerpał już zapasy glikogenu i rozpoczynając trening rano organizm od razu sięga do zapasów tłuszczu, aby pozyskać energię. Poranny trening bardzo dobrze stymuluje też metabolizm organizmu i efekt ten utrzymuje przez kilka kolejnych godzin. Ponadto ćwiczenie rano jest doskonałym sposobem na wydzielenie endorfin, które sprawiają, że cieszymy się lepszym samopoczuciem w ciągu dnia. Jeśli planujemy swoje treningi na poranne godziny, bez względu na to, jaka będzie ich forma, musimy dobrze przygotować swoje mięśnie i stawy na wysiłek, gdyż po nocy nie będą one odpowiednio rozgrzane. Ma to szczególne znaczenie w przypadku biegania, które w znacznej mierze obciąża stawy. Wygodny strój i damskie buty sportowe nie wystarczą – zaplanuj przynajmniej 10 minut rozgrzewki całego ciała. Rano nie zaleca się wykonywania treningów czysto siłowych, zwłaszcza na czczo, gdyż w ten sposób, zamiast budować masę mięśniową, organizm będzie je spalał. Na poranne treningi uważać muszą również osoby starsze oraz te z problemami kardiologicznymi, gdyż po spokojnej nocy taka aktywność może narazić je na zawał serca.

Trening wieczorem

Osoby trenujące wieczorem z pewnością mogą liczyć na to, że doskonale rozładują tym sposobem stres nagromadzony w ciągu całego dnia. Zmęczony po wysiłku organizm jest też lepiej przygotowany do snu.

Na wieczór warto zaplanować treningi siłowe, gdyż mięśnie i stawy są wówczas doskonale rozgrzane i wystarczy krótka rozgrzewka, aby przygotować je do ćwiczeń.

W porze wieczornej w naszym organizmie znajduje się również odpowiedni zapas glikogenu, który dostarczy energii do treningu, a poziom kortyzolu jest na niskim poziomie, co ma olbrzymie znaczenie dla syntezy białek.

Nie należy jednak planować bardzo intensywnych treningów na późne godziny wieczorne, gdyż organizm będzie wówczas mocno pobudzony, co z kolei nie będzie sprzyjało zasypianiu.

Osoby, które chcą szybko spalić tkankę tłuszczową, powinny jednak unikać wieczornego treningu, gdyż będzie on wówczas nieefektywny. Pobudzony metabolizm zostanie bowiem “uśpiony” w nocy, więc organizm nie będzie poświęcał pracy na spalanie tkanki tłuszczowej.

Jak widać ćwiczenie zarówno rano, jak i wieczorem ma swoje mocne i słabe strony. Wiedząc jednak, jakie efekty dają treningi w poszczególnych porach dnia możemy tak zaplanować swoje ćwiczenia, aby uzyskać optymalne ich rezultaty.

admin

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *